Домът, в който ... Пушача ни представя богатството на различните

„Домът принадлежеше на големите. Домът беше техен дом, възпитателите присъстваха, за да поддържат реда, учителите – за да не им е скучно на големите, директорът – за да не се разбягат учителите. Големите можеха да палят огньове в стаите си и да отглеждат във ваните халюциногенни гъби, никой нищо не можеше да им забрани.“

Руски роман за сиропиталище. Това определено не е тема, която да ме привлече към някоя книга, още повече да ми хареса. Но нещо ме теглеше към историята на Мариам Петросян „Домът, в който ...“ и по-специално първата книга от трилогията „Пушача“. Някаква магия, която като отвориш вратите на този дом, те засмуква и не искаш да излезеш от там. Едно чувство на любопитство, леко напрежение и очакване какво точно ще се случи. Една тайнственост, която създава атмосфера за нереалност, но в следващият момент точно реалността те удря право в лицето и ти не знаеш как да реагираш.
Накратко книгата разказва за Домът – сграда разположена в покрайнините на града, сред многоетажните жилищни блокове. Мрачен и неприветлив, Домът крие зад неугледните си стени непозната и мистична вселена. Необикновените му обитатели живеят по свои закони, а във всеки ъгъл се спотайват трупани през годините тайни и неписани правила. Само смелите и жадните за приключения се престрашават да отворят вратата на Дома. И първото, което виждат насред сивия интериор, са червените маратонки на Пушача.

Тийнейджър, който, подобно останалите обитатели на интерната, няма име, а само прякор. Току са го преместили от групата на образцовите отличници лицемери в друга, където момчетата са пъстри, странни, чудати, шокиращи... За Пушача тепърва започва истинското запознанство с Дома и неговите порядки, с мистичните озовавания във външния свят, със страха от изпращането на поредния випуск. Защото преди седем години това събитие е завършило с кървава разправа.

Тази книга определено ме спечели. И то така, че да съм под нейното въздействие два дни след като съм я прочел. Това е книга, която ме завладя още от първата страница. Още с отварянето на вратите на Дома, който е сив, мистичен, враждебен, но в същия момент е толкова рзличен, че те впечатлява със своята уникалност.
Привлече ме различната за мен атмосфера, привлякоха ме прякорите на обитателите вътре, но най-силно ме впечатлиха едни ярко червени маратонки. Маратонки символ на бунта, на различността, на личното мнение. Маратонки, които носят със себе си промяната, която не винги е лоша, но в случая носи със себе си порядки, различни от вътрешния свят на героя.

Много силно ме впечатли заложената тема в книгата, а именно – изоставените деца. Деца, за които много често не мислим. Деца, които живеят по собствени закони и правила, които не винаги имат положителен край. Благодарение на разказа на Пушача, който ни развежда сред обитателите на Дома, ние разбираме как вътре в него има различни водачи и различна система на управление. Разбираме как всеки випуск има своите положителни и отрицателни герои, и как ритуали измислени преди години, за които никой не помни как са се появили, решават съдбата на обитателите на Дома. Тази книга е един необикновен поглед над съдбата на тези деца, който обаче ни разкрива с жеток реализъм какво точно се случва с тях, когато са оставени сами да се грижат за себе си.

Стилът на писане на Мариам Петросян е също толкова необикновен, колкото и атмосферата, която е създала. За мен той е една много приятна смесица между Стивън Кинг и Рей Бредбъри. Създава ми същото усещане за настръхване, същото изграждане на героите. Петросян пише стегнато, но определено има много точни попадения в изказа на героите си тийнейджъри, а не както някои автори, които преиграват и накрая няма нито една дума, която е наистина част от речта на младото поколение в момента. Също така страхотно решение на авторката нашите герои да нямат имена, а да използа само прякорите им, които са получили в Дома. Няма преди и след Дома. Всичко се случва там – техният живот е тази сграда. А когато някой я напусне, обитателите говорят за тръгналия си като мъртвец.
Мариам Петросян
Определено за някои „Пушача“ може да е написана странно, затова моят съвет е да дадете шанс на книгата и да прочетете първите 20 страници преди да решите, че тя не е за вас. Обещавам ви, че колкото повече четете, толкова повече ще искате да се потопите в този свят, където различните не се крият, а напротив – тържествуват.

Сюжетът се развиваше точно по моя вкус, а финалът остави в мен едно гъделичкащо любопитство какво ще се случи занапред и как нашите герои ще се развият в този утопичен, но също толкова реалистичен свят.

„Пушача“ определено е едно много добро начало на трилогията „Домът, в който ..“, която със сигурност ще прочета цялата.  

Прочетете още: 

CONVERSATION