Защо ме напрегна „Ожених се за веганка“?

„Думите, с които ми го съобщи, не бяха класическите „Скъпи, ще имаме дете“… Не. Бяха будещите тревога „Трябва да намерим педиатър веган“
Много отдавна искам да прочета книгата на Фаусто Брици. Описваха ми я като ненатоварваща и изключително забавна. Търсенето ми за около година все удряше на камък, но на сегашния панаир се подсетих за „Ожених се за веганка“, отидох на шанда на „Gourmet“ и най-накрая си я закупих.

И смело мога да кажа, че не съм бил по-раздразнен от книга, и по-специлано от персонаж в нея, през целия си живот. Изпуснах смешката, изпуснах ненатоварващата нишка. В момента изпитвам само съжаление към Брици. Нищо друго.

Накратко нека ви запозная за какво става на въпрос в това тъничко, със симпатична корица, книжле.

В „Ожених се за веганка“ италианският режисьор, сценарист и писател Фаусто Брици разказва за трагикомичните си преживявания: всеяден привърженик на питателната храна, той се влюбва в актрисата Клаудия Дзанела – веганка, защитник на здравословното хранене, дипломиран натуропат и анималист. Клаудия е от тези вегани обаче, които налагат своя режим на хранене на другите, а Брици се оказва пряк потърпевш от нейните убеждения.
Любовта очевидно освен сляпа има и чувство за хумор: преобръща света на горкия Фаусто с главата надолу и го запраща в непознати територии, за чието съществуване не е и подозирал. А как да се откаже, когато веганката Клаудия е красива като ангел... Ще открие на собствен гръб, че този ангел е от войнстващите и преди той да се е усетил ще се опита да прекрои живота му. Не че няма избор, разбира се – ако иска много скоро да умре, защото яде месо и сирене, това си е негова работа! Ето как героят се оказва въвлечен в едно нереално съществуване, в което вълнените пуловери са резултат от мъчения, прилагани на животни; две хапки скришно изядено сирене са причина за пълна кръвна картина с тревожни отклонения от няколко стотни; пътуване до Тайланд включва десет килограма пълнозърнест биоориз в багажа за полета Рим-Банкок, защото кой го знае какъв им е там оризът.

Книгата наистина има потенциалът да бъде забавна. Брици има доста добър стил на писане, с който успя да ме разсмее на няколко пъти. Случките, които описва са комични, пише ги с една много хубава ирония и сърказъм, и наистина успява да развесели читателя. Хареса ми, че и не влиза в някакви много големи подробности. Разказва кратко, точно и ясно – нещата директно каквито са. Коменатарите му бяха свежи и се вписваха идеално в книгата.

И тук идва моят проблем. И той даже си има име – Клаудия! Както казах и по-горе тя е от тези вегани, които налагат своя начин на хранене на другите. Тя решава, че всички месоядни сме убийци, бори се за правата на животните, дори когато това е безумно. Манията й за здраве преминава всякакви граници и самото й държание е толкова дразнещо, че ми се идеше да метна книгата под метрото на няколко пъти. Агресивна е в желанието си всички да са като нея. Освен, че сменя тотално режима на живеене и най-вече на хранане на Брици, той самият е описал как тя се бърка в хранителните навици на всички около себе си. Дори на неродената им дъщеря, която от сега се знае, че ше бъде веган, а дори и нейният педиатър ще е такъв.
За мен Клаудия е отрицателен и най-вече събирателен образ на една общност, която се опитва да обяснява на всички нас как е правилно да се храним, да живеем, дори да мислим. И го прави агресивно, и неприятно. Едва издържах да прочета натоварващите й лекции за вяко отделно нещо – от това защо Брици не трябва да яде червени меса, до обяснението й защо пасе трева на четири крака, директно от саксия на балкона. Това тотално ми попречи да се насладя на четивото и наистина не оцених тази, може би наистина, забавна книга подобаващо. А като прибавим, че Брици се съгласяваше на всяко нейно беузмие, само защото е влюбен, това допълнително ме напрегна и чак леко го съжалих. Поне му правя „евала“, че не се присъедини към нея на балкона да си пасат заедно тревица.
Ако искате, все пак, прочетете тази книга, защото ми интересно само аз ли не мога да оценя комедията в нея или наистина Калудия е супер дразнеща?

CONVERSATION