Вдъхновяващата разходка на баба Гейтуд

„Порасналите деца на Гейтуд бяха смущаващо неизненадани, че майка им е прекарала близо пет месеца в горите заедно с гърмящи змии и улични банди, по високи планински върхове, с изкълчен глезен и счупени очила. Може би беше семейна черта.“
С риск да стана досаден, не знам за кой път, отново ще кажа, че обожавам приключенията. Обожавам книги, които ми носят този заряд. Книги, които ме карат да се вълнувам и ме впускат в нови и нови ситуации. А пък, ако са вдъхновяващи, още по-добре.

Такъв е случаят с книгата на  Бен Монтгомъри „Разходката на баба Гейтуд“. Книга, която те кара да се замислиш. Книга, която наистина те вдъхновява да станеш от дивана и да оцениш природата около себе си.

Но книгата е вдъхновяваща заради реалната жена, която стои в центъра на събитията в нея, а именно – Ема Гейтуд.

Една жена преминала през какво ли не в своя живот. Израсла в голямо семейство с 15 деца, след това съпруга и майка на 11, баба на 22 и прабаба на 4. Жена минала през Ада, за да достигне до своя Рай – перфектната самота – сред природата.

Книгата ни разказва за периода на Ема, когато тя е на 67 години. Един ден баба Гейтуд казва на семейството си, че отива на разходка, и напуска родното си градче в щата Охайо с кат дрехи и около 200 долара в джоба. Когато отново получават вести от нея, тази 67-годишна прабаба е извървяла 1000 километра по 3300-километровата Пътека на Апалачите – най-дългия непрекъснат пешеходен маршрут в света. След поредица от вълнуващи срещи, опасни терени и неравни битки със стихиите през септември 1955 г. тя се изправя на връх Катадин в щата Мейн, където заявява: „Казах, че ще го направя, и го направих“.
Ема Гейтуд става първата жена, изминала сама цялата дължина на живописната Пътека на Апалачите и едва петият, който по това време е успявал да го направи. Още по-вдъхновяващо е, че след една година отново се връща на пътеката, отново изминава целият маршрут, но този път е още по-бърза. Когато я питат защо го прави тя отговаря простичко: „Защото искам!“.

Книгата много ми хареса. Първо, защото ме запозна с тази невероятна жена. Ема Гейтуд е от онези хора, които постигат целите си и не позволяват нищо да им попречи. Вдъхнови ме това как от малката ферма, в голямото семейството, тя успява да стане един стойностен човек, горда майка на 11 деца, да ги възпита добре и да обърне внимание на всяко едно от тях. Тя изпълнява дълга си като жена, съпруга, майка и чак след това, на старини, обръща внимание на себе си и на любовта си към природата.
Освен това нейното начинание определено не остава просто постъпка на една ексцентрична баба. През годините Ема е вдъхновила много хора да започнат да ходят по пътеката на Апалачите, накарала ги е да се отдадат изцяло на природата и ги стимулирала по пътя им. И то не само млади хора – тя е кумир за всички по-възрастни, които не искат да стоят и да гледат телевизия, а да се движат. Освен това, по време на първия й преход Ема забелязва колко много е западнала пътеката и благодарение на общественото внимание, което й се отделя, това довежда до укрепването й, а по всяка вероятност и до нейното спасяване.

Не мога да подмина и автора на книгата – Бен Монтгомъри. Личи си, че е приел доста лично историята на Ема. Стилът на писане е прекрасен. Историята вървеше гладко и с всяка глава ми ставаше все по-интересно. За да може да е в най-голяма степен коректен спрямо историята на баба Гейтуд, Бен е чел нейният дневник, интервюирал е живите й деца, както и преки свидетели на нейния преход. Една добра част от нейните срещи през тази километрична разходка. И ги е възродил блестящо. Страхотно решение е да напише текста сякаш през цялото време е бил заедно с баба Гейтуд по пътя. Така аз се чувствах все едно заедно с нея минаваме всички тези километри и когато нея я боли крака например, мен също ме болеше. Когато не виждаше заради счупените си очила – аз също не виждах.
Бен Монтгомъри
Друга положителна черта на книгата е, че авторът е обърнал внимание и на личната история на Ема, която е тормозена от своя съпруг, пребивана жестоко многократно и въпреки всичко е намерила сили да продължи. Това отново е вдъхновяващ пример, че не трябва да се отказваме и да падаме духом. Тази лична история само уплътняваше образа на баба Гейтуд и още по-силно се привързах към нея.

Също така авторът е преплел реални събития от американската история, които са се случили по време на похода на Ема, което на мен лично ми допада, защото ми дава обща култура, а и ми е интересно как тези събития са се отразявали и на самата нея.

Отплеснах се! Но с наистина добрите книги е така.

Ако обичате вдъхновяващи четива, за приключения и хора със силен дух, тази книга е за вас. И изобщо не отлагайте момента, в който ще седнете да я прочетете, защото само ще изгубите от това.

CONVERSATION